Schrijfmotoriek

Schrijven is een complexe vaardigheid; lezen, analyseren, ideeën bedenken en structureren, formuleren, coördineren en controleren

 

De gehele basisschoolperiode werken kinderen aan deze vaardigheden. Uit vele onderzoeken blijkt dat een goede schrijfontwikkeling vele positieve effecten heeft op andere leergebieden, zoals leesvaardigheid. In de onderbouw periode staat het functionele aspect van schrijven centraal, in de bovenbouw periode komen de technische vaardigheden meer aan bod, maar ook in het voortgezet onderwijs en daarna blijft schrijven zeer waardevol.

 

In de praktijk echter lijkt het schrijfonderwijs niet altijd makkelijk te organiseren te zijn, zijn kinderen onderling zeer verschillend en kan er soms minder tijd aan gespendeerd worden dan aan ander essentieel onderwijs zoals bijvoorbeeld leesonderwijs. Daarom ondersteunen wij ,als gespecialiseerde kinderfysiotherapeuten van Therapiecentrum Twente, de scholen in de regio Almelo!

 

Wij zijn gespecialiseerd in het opsporen en behandelen van groffe en fijne motoriek met daarnaast de specialisatie schrijfmotoriek. We werken daarbij op een leuke manier, doelgericht, functioneel en strategisch mogelijk zodat de behandelingen betekenisvol blijven en de kinderen gemotiveerd zijn en blijven om te leren schrijven.

 

https://www.onderwijskennis.nl/artikelen/wie-schrijft-die-blijft